Octrooi Geluids-Opname-Systeem Hieronder een modelfoto van het door J.C.M. van den Berg ook nog uitgevonden en geoctrooiëerde Kunsthoofd met de door hem gevonden 'Voor-Informatie'. Vele research-instituten over de hele wereld hadden daar decennia tevergeefs naar gezocht. Als arts begreep hij maar al te goed, dat God ons niet voor niets met die speciale oorschelpen met gehoorgang heeft geschapen. Hij paste dus als eerste prothetisch materiaal - dus medisch bedoeld als 'vervanging' - toe in de wereld van het geluid. Toentertijd kreeg hij vaak te horen, dat gehoorschelpen - gezien de 'evolutie' - rudimentair waren, dus praktisch niet bijdroegen aan de richtingsbepaling van de mens. Sommige dieren hadden dat dan wél volgens hen. Hij vond dat van minachting naar de Schepper toe en van hoogmoed getuigen. Door zijn overtuiging en intense bewondering van de Schepping heeft hij inderdaad een en ander via inspiratie mogen ontdekken. Nu pas konden nauwkeurige physieke metingen met een correct physiologisch kenmerk verricht worden. Met deze kunsthoofden of dummy-heads zijn nu ook holografische geluidsopnamen te realiseren met indrukwekkende resultaten. Tevens werd het hierdoor voor het eerst echt mogelijk 3D-geluid te realiseren, zoals we dat bijvoorbeeld kennen van DirectSound-3D van Microsoft en anderen. Zie hiertoe het U.S. Patent 4,393,270 van J.C.M. van den Berg, waarin over het hoe en wat van het 3D-geluid uit de doeken gedaan wordt om zijn werking te bevatten. En met een systeem van twee of meer op speciale wijze geschakelde kunsthoofden was hij de eerste, die in staat was holografische geluidsopnamen te realiseren. Zie hiertoe zijn U.S. Patent 4,074,084 Het geluidsbeeld is dan drie-dimensionaal en heeft ook nog als eigenschap dat het vanuit verschillende luisterhoeken als het ware 'bekeken' kan worden. Dit werd zijn holografisch geluid octrooi. Het is een input-systeem (opname-techniek) en werd allereerst bekend als het vroegere BILAS ofwel Bilateraal Acoustisch Systeem. Naderhand werd het ook als JOS vermeld of - Just Original Sound - ook een goede benaming voor het zeer natuurgetrouwe drie-dimensionale geluid over twee luidsprekers. Er zijn ook output-systemen (luidsprekers-/weergave-systeem), welke eveneens holographic sound system genoemd worden. Zie bijvoorbeeld https://www.longevity-systems.com/NL/holographicsound.html Er moet echter wel duidelijk verschil gemaakt worden tussen INPUT en OUTPUT, omdat dit essentiëel is voor het begrip holografisch geluid (systeem) als OPNAME-techniek (Input). In feite moet deze opname-techniek gezien worden als een transmissie-hologram techniek. De hiermee opgenomen geluidsgolf-fronten worden min of meer op dezelfde wijze geprojecteerd - via een normale en neutrale stereo-installatie - op de trommelvliezen van de luisteraar, alsof de luisteraar physiek echt in de opname-ruimte was. Daardoor zijn er ook verschuivingen in de lagen van de diepte van het geluidsbeeld waarneembaar, wanneer de luisteraar zich in de luister-ruimte van links naar rechts of vice versa beweegt. van den Berg Kunst-Hoofd Thuis-lokatie Amsterdam Twee kunsthoofden "Vandenberg" Aäron's Kerk Amsterdam Opmerking:
Stel stereo-installatie bij voorkeur zo neutraal mogelijk in en op natuurlijke geluidssterkte. Optimale luisterpositie blijft die van de stereo-zitplaats, doch is vanwege deze superieure techniek niet echt noodzakelijk. De opname-ruimte komt als het ware Uw kamer in. U kunt ook in Uw kamer rondlopen. Een luttel aantal seconden dient U zich aan de wijziging van de klankkleur te gewennen of zoals dat heet: U moet slechts eventjes adapteren. Dit komt, omdat U als het ware naar nieuwe geluiden en akoestiek van de binnengekomen opname-ruimte gaat luisteren. Daarna oogjes toe en U bent naar de opname-locatie verplaatst. Voor hoofdtelefoon in feite niet zo optimaal, doch wel veel mooier en opener dan andere technieken. Zie ook: Toelichting Holografisch Geluid Holografische Geluidsopnamen of JOS - of BILAS opnames: Aaron's Kerk Amsterdam voorbeeld-2 Benefiet-concert
(fractie) Emmy Verheij op 8 Mei 1996
Gebouw K & W te Utrecht JOS -
opgenomen in het gebouw van Kunsten en Wetenschappen te
Utrecht
Marlene (viool) en Derrick Hemmer (piano) op de leeftijd van respectievelijk 15 en 17 jaar. JOS of Holografische Geluids-opname of BILAS-opname op 4 Juli 1996 Lutherse Kerk Weesp Vrijelijk
gespeeld door mijn muziek-vriend Dick Koomans
JOS-opname op 28 April 1995
Szerelem te Castricum
Deze
volkszang-groep bestaat uit Nora Farkas, Hetty
Kinhuis, Wim de Goede en Wim van Hattem
Holografische Geluids-opname in de huiskamer van een van hen te Castricum op 27 Juli 2005 Park Kasteel-Groeneveld te Baarn vb-1 Park
Kasteel - Groeneveld in Baarn
Just Original Sound recording
Park Kasteel-Groeneveld te
Baarn vb-2
Park Kasteel-Groeneveld te Baarn vb-3 Maria Minor, Utrecht 17-jaar
jonge pianist Derrick Hemmer speelde vrijelijk in de
repetitie-tijd
op 6 Januari 1997 in de Maria Minor te Utrecht Balkon-Hofmark 364- Almere-Haven vb-1 Vanaf
het balkon op de 4e etage met open toegang tot
keuken en appartement
kijkend op parkeerplaats en busbaan JOS / BILAS-opname op 5 Mei 1995
Balkon-Hofmark
364-Almere-Haven vb-2
Balkon-Hofmark 364-Almere-Haven vb-3 Gebouw K & W te Utrecht Chris
Duindam, Eleanor en Mario op 19 Juni 1996
Proef
Aaron's Kerk Amsterdam voorbeeld-3 Benefiet-concert
(fractie) Emmy Verheij op 8 Mei 1996
Aaron's Kerk Amsterdam voorbeeld-4 Benefiet-concert (fractie) Emmy Verheij op 8 Mei 1996 Harley in Emmeloord 2013 Midzomer-avond
2013
5 september 2014
Opname met verbeterde Vandenberg
kunsthoofden
Al
deze opnames werden mogelijk gemaakt door de
sympathie en bereidwilligheid van vele musici, in het
bijzonder Emmy, Chris, Mario, Eleonora, Dick,
Egbert, Cor, Ad, Peter, Marlene, Derrick, Nora en vele
anderen en tevens de goede leermeesters en
critici zoals, Henri, Tom, Henk, Dirk,
Aaltjouk met
hun professionele technische kennis en zeer
scherp geoefend absoluut gehoor, een
'must' in deze met zeer veel zaken overspoelde
audio-wereld. En op het laatste moment ook
Frank nog wel bedankt voor nét nog het laatste
duwtje om hem mentaal en inventief zich nog
eenmaal fors in te spannen.
Het is nu 36 jaar geleden, dat hij deze ideeën had om de thuis-luisteraar puur en authentiek geluid te kunnen geven. Het bleek om een zeer, zeer lange weg te gaan. Zeer verheugd was hij dan ook om uiteindelijk op 22 Januari 2010 de laatste ontbrekende sleutel te vinden in de research van dit unieke systeem. Ook vooral bedankt wordt zijn lieve Leonie, die al die handel met hem in huis moest tolereren. Januari 2010 JOS(Just
Original Sound) = BILAS(Bilateraal
Akoestisch Systeem) = Holografisch Geluid
Beeld
BILAS STUDIO JOS STUDIO of Just Original Sound STUDIO of Holografische Geluidsbeelden STUDIO HANS VANDENBERG Emmeloord HOLLAND e-mail: jcmvandenberg@yahoo.com |